یکشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: شهر اوکلند در شمال ایالت کالیفرنیا در آمریکا روز شنبه شاهد درگیری‌های گسترده بین هزاران معترض ضدسرمایه‌داری با پلیس بود.

آمریکا

در این درگیری‌‌ها، دست کم 300 نفر بازداشت و 4 نفر زخمی شدند و پرچم آمریکا به آتش کشیده شد. به گزارش رویترز، با وجود اینکه شمار زخمی‌شدگان 3 مأمور پلیس و یک معترض اعلام شده، تصاویری که از این درگیری‌ها در اینترنت منتشر شده است، افراد بیشتری را نشان می‌‌دهد که زخمی شده‌اند. برخی منابع جنبش اشغال گفتند که دست‌کم 12 نفر از اعضای آن بر اثر برخورد نارنجک نوری زخمی شده‌اند. درگیری‌ها زمانی شروع شد که معترضان جنبش اشغال وال‌استریت کوشیدند یک ساختمان متروکه را در شهر به تصرف خود درآورند. برخورد پلیس باعث تعقیب و گریزهای فراوانی تا پاسی از شب شد. در پی این حادثه، جین کوان شهردار اوکلند گفت: جنبش اشغال اوکلند باید از استفاده کردن از اوکلند به‌عنوان زمین بازی خود دست بردارد.

وی یک گروه انشعابی از جنبش اشغال را متهم کرد که در این شهر دست به اقدامات خشونت‌آمیز زده است. وی شمار افراد این گروه را حدود 250 نفر اعلام و آنان را بسیار خشن توصیف کرد. معترضان همچنین به ساختمان شهرداری هجوم بردند و پرچم آمریکا را آتش زدند. پیش‌تر سازمان‌دهندگان جنبش اشغال اوکلند وعده داده بودند ساختمان متروکه یادشده را تصرف و از آن به‌عنوان مقر خود استفاده کنند. تحلیلگران معتقدند آنان می‌خواستند با این کار به پیکر جنبشی که علیه ‌نابرابری اقتصادی به‌پا خاسته و پس از برچیدن اردوگاه‌های اعتراضی آن در نقاط مختلف شهر توسط پلیس تضعیف شده بود، نفسی تازه بدمند. آنان همچنین قصد داشتند با این کار توجه همگان را به معضل افراد بی‌خانمان جلب کنند. برخورد پلیس با معترضان این بار شدیدتر از دفعات گذشته بود.

آنان با استفاده از گاز اشک‌آور، نارنجک دودزا و سلاح‌های ساچمه‌زن کوشیدند جمعیت معترض را به عقب‌نشینی وادارند. به گفته پلیس، معترضان نیز با پرتاب بطری، لوله‌های فلزی، سنگ، قوطی، وسایل آتش‌زا و انفجاری به مقابله با پلیس برخاستند. صدها نفر از معترضان در ساعات پایانی روز در مرکز اوکلند تجمع و راهپیمایی کردند. پلیس ضدشورش در چندین مورد با باتوم و پرتاب نارنجک صوتی با آنان درگیر شد. معترضان اشغال اوکلند که برخاسته از جنبش اشغال وال‌استریت است، در سال گذشته میلادی بارها با پلیس در تجمع‌ها و راهپیمایی‌های متعدد درگیر شدند، اما به‌نظر می‌رسد درگیری روز شنبه شدیدتر از موارد گذشته بوده است. معترضان وعده کردند روز یکشنبه نیز به آنچه «جشنواره قیام» خوانده‌اند، ادامه می‌دهند.

کد خبر 158705
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز